MIVB: Passagiers betalen nog steeds in 2026

24 sep 2025 | Nieuws, Ongewoon Brussel & geschiedenis

Metro 3 de bruxelles
Rate this post

Na een stijging van 5% in 2025, komt de Brusselse gokautomaat weer terug

Brussel, september 2024 – Slecht nieuws voor de Brusselse gebruikers van het openbaar vervoer: de MIVB bereidt nu al een nieuwe tariefverhoging voor februari 2026 voor. Nadat de tarieven in februari 2025 al met 5% waren verhoogd, kondigen de bestuurders van de vervoersmaatschappij voor volgend jaar een nieuwe verhoging van 1,23% aan. Het is een vergiftigde kelk voor pendelaars, die hun vervoersbudget jaar na jaar zien stijgen.

Het wetsvoorstel voor 2026: nog duurder

Dit is wat de inwoners van Brussel te wachten staat:

  • 1-reiskaartje: van €2,30 naar €2,40 (+10 cent)
  • Dagkaart: van €8,40 naar €8,50 (+10 cent)
  • Maandabonnement: van €55 tot €56 (+1€)
  • Jaarabonnement: van €550 naar €560 (+€10)

De gemiddelde stijging van 1,23% wordt omschreven als “bescheiden”, maar komt op een moment dat Brusselaars hun rekeningen voor het openbaar vervoer de afgelopen jaren al hebben zien stijgen.

De Verhoog Marathon

Deze laatste verhoging maakt deel uit van een inflatiespiraal die gebruikers hard treft. Een korte samenvatting van de afgelopen jaren:

2024: Het einde van de bevriezing van de tarieven

Na meer dan tien jaar zonder verhoging ging de MIVB in september 2024 weer over tot de orde van de dag met een stijging van 6,9% van het maandelijkse abonnement van €49 naar €52.

2025: Versnelling

Geen tijd om te rusten! In februari 2025 wordt de gemiddelde prijs met nog eens 5% verhoogd. Het enkeltje stijgt van €2,20 naar €2,30 en het maandabonnement van €52 naar €55.

Lire aussi :  Dakloosheid: veranderingen in ondersteuningssystemen sinds 2020

2026: De traditie zet zich voort

En nu is er een nieuwe stijging van 1,23%, wat bevestigt dat de jaarlijkse indexering weer helemaal terug is bij de MIVB.

De berekening die pijn doet

Voor een regelmatige gebruiker met een jaarabonnement is de verandering onthutsend:

  • 2023: €499/jaar
  • 2024: €520/jaar (+€21)
  • 2025: €550/jaar (+€30 extra)
  • 2026: €560/jaar (+€10 meer)

Dat is een stijging van €61 in drie jaar, wat neerkomt op een cumulatieve stijging van 12,2% sinds 2023. Genoeg om ineen te krimpen, aangezien de inflatie over dezelfde periode naar verwachting minder dan 10% zal zijn.

Preferentiële tarieven in de schijnwerpers

Maar het echte knelpunt is de kwestie van de voorkeurstarieven. De Raad van Bestuur van de MIVB wilde ook het befaamde abonnement van € 12/jaar (bestemd voor jonge Brusselaars en senioren) verhogen tot € 13,60, een verhoging van 13,3% in één keer!

Gelukkig voor de begunstigden verwierpen de PS en Ecolo de verhoging. Het zal dus aan de huidige Brusselse regering zijn om te beslissen, waarschijnlijk in november.

Het indexeringsargument

Om deze herhaalde verhogingen te rechtvaardigen, beroept de MIVB zich op dejaarlijkse indexering waarin het beheerscontract 2024-2028 voorziet. Dankzij dit mechanisme kunnen de tarieven worden aangepast aan de “ontwikkeling van de consumptieprijzen”.

Dit argument valt niet in goede aarde bij de gebruikers, vooral omdat de tarieven van de MIVB op lange termijn sneller stijgen dan de inflatie.

De reacties volgen elkaar in snel tempo op

Het is dan ook niet verwonderlijk dat gebruikersverenigingen en oppositiepartijen in opstand komen. Vooral de PTB hekelt deze verhogingen regelmatig: “Het verhogen van tarieven die al erg duur zijn, zal mensen niet helpen om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer”.

Een argument dat de spijker op zijn kop slaat als je bedenkt dat 74% van de MIVB-gebruikers al profiteert van een tariefverlaging, een teken dat de volle tarieven voor velen onbetaalbaar zijn geworden.

Lire aussi :  Europese top in oktober: Brussel bereidt zich voor op het grote diplomatieke circus

De paradox van Brussel

Deze nieuwe stijging vindt plaats tegen een paradoxale achtergrond: enerzijds pleit het Brussels Gewest voor duurzame mobiliteit en wil het mensen aanmoedigen om de auto te laten staan, anderzijds maakt het het openbaar vervoer steeds duurder.

Met een enkeltje van €2,40 in 2026 komt Brussel gevaarlijk dicht in de buurt van de tarieven in Parijs, zonder dezelfde kwaliteit van dienstverlening of dezelfde omvang van het netwerk aan te bieden.

Uitspraak: De rekening wordt zwaarder

Uiteindelijk is deze zoveelste verhoging een perfecte illustratie van het beleid van de MIVB: na een decennium van gezonde bevriezing van de tarieven lijkt de maatschappij de verloren tijd te willen inhalen door de verhogingen te vermenigvuldigen.

Voor gebruikers is de boodschap duidelijk: houd uw portemonnee gereed. Hoewel deze stijging van 1,23% onbeduidend lijkt, maakt ze deel uit van een algemene trend waarbij het openbaar vervoer in Brussel jaar na jaar duurder wordt.

Het blijft te hopen dat de Brusselse regering zo verstandig zal zijn om op zijn minst de preferentiële tarieven te behouden, die de laatste reddingslijn zijn voor mensen met de laagste inkomens.


Om te onthouden:

  • Februari 2026: een verdere stijging van gemiddeld 1,23%.
  • Enkele reis: €2,40 (+10 cent)
  • Jaarlijks abonnement: €560 (+€61 sinds 2023)
  • Definitieve beslissing: verwacht in november 2025

0 reacties

Verwante artikelen