De mobiliteit in Brussel staat al enkele jaren centraal in de bezorgdheid van zowel de inwoners als de beleidsmakers. Files, bouwwerven, overvol openbaar vervoer en de opkomst van scooters en deelfietsen maken van de nieuwe hoofdstad soms een hindernissenparcours. Om precies te weten wat er aan de hand is, heeft La Gazette de Bruxelles een grote enquête gehouden onder haar lezers en een honderdtal persoonlijke getuigenissen verzameld.
Methodologie enquête
De enquête werd van 1 tot 15 augustus 2025 online verspreid via onze website en sociale netwerken. De enquête omvatte :
-
15 gesloten vragen over het gebruik van verschillende vervoerswijzen (auto, metro, tram, bus, fiets, scooter).
-
5 open vragen om frustraties, suggesties en goede adressen te delen.
-
Een interactieve infographic, die kan worden geraadpleegd op de pagina “Mobiliteit”, geeft de “zwarte vlekken” aan die door de respondenten worden genoemd.
Belangrijkste bevindingen
1. Openbaar vervoer nog steeds populair… ondanks de incidenten
72% van de Brusselaars maakt dagelijks gebruik van de metro en tram om naar het werk of naar school te gaan. Van hen meldt 58% frequente vertragingen en 41% heeft wel eens te maken gehad met pannes of overvolle treinen tijdens piekuren.
2. De auto: comfort versus files
Voor 38% van de respondenten blijft de auto de meest flexibele oplossing, vooral aan de rand van de regio. 67% vindt echter dat files meer dan 20 minuten per dag aan hun reis toevoegen.
3. De hausse in gedeelde mobiliteit
Fietsen en scooters met zelfbediening wonnen bij 45% van onze deelnemers. Hoewel 52% zei dat ze praktisch waren voor korte ritten, betreurde 29% het gebrek aan veilige fietspaden en wees 18% op de soms slechte staat van de motoren.
4. Actief vervoer en gezondheidsvoordelen
De persoonlijke fiets blijft populair bij 24% van de Brusselaars, die er de voorkeur aan geven omwille van de ecologische en gezondheidsvoordelen. Meer dan 80% van hen zegt zich fysiek beter te voelen nu ze de auto hebben ingeruild voor de fiets.
Kaart van “zwarte vlekken
De interactieve kaart op onze site toont de gebieden die het vaakst genoemd worden:
-
Carrefour Lemonnier (tram en bus vertragingen)
-
Boulevard Périphérique Est (terugkerende files)
-
Wetstraat (gebrek aan fietsenstallingen)
-
Place de Brouckère (druk voetgangersverkeer)
Suggesties voor verbetering
Onder de bestudeerde voorstellen :
-
Het fietsnetwerk versterken, met name in het oosten en zuiden van de hoofdstad.
-
Vergroot het aantal busbanen en leg gereserveerde rijstroken aan voor trams.
-
Installeer veiligere stallingen voor fietsen en scooters.
-
Een applicatie opzetten die realtime informatie over alle vervoerswijzen centraliseert.
Geselecteerde getuigenissen
“Elke ochtend zit ik 45 minuten in de oververhitte metro… een betere dienstregeling tijdens de spits zou welkom zijn.” – Sofia, Sint-Gillis
“Ik hou van mijn scooter, maar soms gaat hij stuk midden op een fietspad, zonder oplaadstation in de buurt. – Marc, Schaarbeek
“Ik zou graag meer afgeschermde stroken zien, vooral in de buurt van scholen, zodat mijn kinderen zich veilig kunnen verplaatsen. – Amélie, Elsene
Conclusie
Deze burgerbevraging brengt een hardnekkige spanning aan het licht tussen de groeiende vraag naar vlotte mobiliteit en de nog steeds ontoereikende infrastructuur. Uit de feedback van de Brusselaars blijkt dat er behoefte is aan een betere coördinatie tussen de gewestelijke en gemeentelijke overheden en aan gerichte investeringen om aan de reële behoeften te voldoen. De Gazette de Bruxelles zal deze kwesties blijven volgen en regelmatig gebruikers interviewen om op de hoogte te blijven van toekomstige ontwikkelingen.
Ines Zaidi est une journaliste dynamique. Son sens aigu de l’actualité et son engagement envers l’exactitude font d’elle une voix essentielle dans notre rédaction. Ines excelle dans l’art de raconter des histoires captivantes tout en mettant en lumière des enjeux sociétaux importants. Sa passion pour le journalisme et sa capacité à établir des liens authentiques avec les sources enrichissent notre équipe.
0 reacties